Als je team terugvalt in oude patronen

by | 26 mei 2020 | Luie teamcoaching, Patronen doorbreken, Teaminterventies

 

Teams tonen in een crisissituaties vaak verrassend veel veerkracht. Niet vermoede talenten komen boven en de samenwerking loopt soepeler dan ooit. Naarmate de crisis langer duurt vervallen ze in hun oude patronen. Twee tips om te voorkomen dat je team daarin blijft hangen.

“Ik had eigenlijk gehoopt dat we het vast zouden houden. Maar het lijkt wel alsof het keihard terugkomt.

We spreken Jeanine. Jeanine is leidinggevende van een team in de gehandicaptenzorg. Een paar weken terug moesten zij de deuren sluiten voor alle familieleden en andere bezoekers. Gelukkig hadden ze zelf nog geen cliënten met Corona. De teamleden hebben met man en macht gewerkt om dat zo te houden. Jeanine was verbaasd over de saamhorigheid, de daadkracht en de professionaliteit van haar team.

Hoe teams anders kunnen zijn in een crisis

Zo had ze ze lange tijd niet bezig gezien. Integendeel. Veel vaker was ze bezig allerlei brandjes te blussen, meningsverschillen te bemiddelen of ruzies te sussen. Ze werd er doodmoe van. Ze leek soms meer een politieagent dan een leidinggevende. Zeker van deze groep professionals had ze meer samenwerkingsvaardigheden verwacht. Totdat de Corona-crisis opstak.

Ze leek wel een ander team te hebben. Teamleden losten de meeste problemen prima met elkaar op. Overlegden soepel en veel met elkaar. De belangrijke dingen werden keurig aan elkaar overgedragen. En als er iemand plotseling niet kon werken, door een Corona-verdenking, dan vingen ze dat met elkaar op. Vaak zonder dat Jeanine zich ermee hoefde te bemoeien. Gelukkig maar want ze was druk zat met andere dingen.

Een verademing vond Jeanine. Uiteraard werd de geplande teamcoaching in Corona-tijd uitgesteld. En Jeanine vroeg zich zelfs af of het überhaupt nog nodig was.

Als oude patronen de kop op steken

Tot ze ons vorige week weer belde. Net nu de locatie op het punt staat om langzaamaan de deuren weer te openen voor familieleden lijkt het team terug te vallen. Waar Jeanine had gehoopt op het nieuwe normaal lijken oude patronen de kop op te steken. Ze wordt weer gevraagd om brandjes te blussen. Huh dat konden ze nu toch zelf? Ze is weer aan het bemiddelen bij meningsverschillen of ruzies. Ze vindt het zo’n enorme tegenvaller.

Heel eerlijk gezegd hadden we dit wel zien aankomen. We zien het op meer plekken. Teams die voor de crisis niet optimaal konden samenwerken die tijdens de crisis transformeerden tot ideale teams. Tijdens de crisis is de grote gezamenlijke doelstelling overleven van de crisis, de rest wordt ondergeschikt. Er komt veel nieuwe energie vrij en er lijken daardoor nieuwe patronen te ontstaan. Sommige teams, zoals die van Jeanine, kunnen zelfs onherkenbaar transformeren.

Toch blijkt zo’n transformatie meestal maar tijdelijk. Zodra de crisissituatie langer aanhoudt of langzaam weer wordt terug gegaan naar normaal steken ook de oude patronen weer de kop op. Dat is niet zo gek. Uit onderzoek van de Amerikaanse Duke University blijkt dat 40% van ons dagelijks gedrag niet gebaseerd is op beslissingen maar op gewoontes.

Vasthouden van al die mooie dingen die je teams tijdens de crisis hebt zien is blijkbaar niet makkelijk en zeker niet vanzelfsprekend.

Wat je team kan helpen om hiermee om te gaan?

1. Normaliseer

Help jouw team om te realiseren dat er een verschil is tussen hun normale manier van functioneren en hun functioneren in een crisis. Het helpt om de terugval te normaliseren. Want de teleurstelling die Jeanine hierover voelde zullen wellicht meer collega’s hebben gevoeld.

2. Bespreek met elkaar welke dingen goed zijn gegaan

Vooral wat heeft er aan bijgedragen dat het goed ging? Wat waren de succesfactoren? Wat maakte dat het nu wel lukte? Welke ingrediënten waren er nu wel die er voorheen niet waren? Want in een crisissituatie kunnen en mogen er soms dingen die normaal niet kunnen of mogen. Door te analyseren of het ligt aan eigen gedrag, de omstandigheden of de extra faciliteiten die er nu waren kun je kijken hoe je successen in de toekomst vast kunt houden.Jeanine is nu aan de slag met onze tips. Of het genoeg is om de teamcoaching te laten vervallen? Dat moet nog blijken.

Wil je ook leren hoe je met simpele, luie interventies soms veel meer voor elkaar krijgt in teams? Met minder energie meer bereiken? Kom dan in februari naar onze training ‘luie teamcoaching met grote impact’. Klik hier voor meer informatie.

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...