Teams tonen in een crisissituaties vaak verrassend veel veerkracht. Niet vermoede talenten komen boven en de samenwerking loopt soepeler dan ooit. Naarmate de crisis langer duurt vervallen ze in hun oude patronen. Twee tips om te voorkomen dat je team daarin blijft hangen.
“Ik had eigenlijk gehoopt dat we het vast zouden houden. Maar het lijkt wel alsof het keihard terugkomt.”
We spreken Jeanine. Jeanine is leidinggevende van een team in de gehandicaptenzorg. Een paar weken terug moesten zij de deuren sluiten voor alle familieleden en andere bezoekers. Gelukkig hadden ze zelf nog geen cliënten met Corona. De teamleden hebben met man en macht gewerkt om dat zo te houden. Jeanine was verbaasd over de saamhorigheid, de daadkracht en de professionaliteit van haar team.
Hoe teams anders kunnen zijn in een crisis
Zo had ze ze lange tijd niet bezig gezien. Integendeel. Veel vaker was ze bezig allerlei brandjes te blussen, meningsverschillen te bemiddelen of ruzies te sussen. Ze werd er doodmoe van. Ze leek soms meer een politieagent dan een leidinggevende. Zeker van deze groep professionals had ze meer samenwerkingsvaardigheden verwacht. Totdat de Corona-crisis opstak.
Ze leek wel een ander team te hebben. Teamleden losten de meeste problemen prima met elkaar op. Overlegden soepel en veel met elkaar. De belangrijke dingen werden keurig aan elkaar overgedragen. En als er iemand plotseling niet kon werken, door een Corona-verdenking, dan vingen ze dat met elkaar op. Vaak zonder dat Jeanine zich ermee hoefde te bemoeien. Gelukkig maar want ze was druk zat met andere dingen.
Een verademing vond Jeanine. Uiteraard werd de geplande teamcoaching in Corona-tijd uitgesteld. En Jeanine vroeg zich zelfs af of het überhaupt nog nodig was.
Als oude patronen de kop op steken
Tot ze ons vorige week weer belde. Net nu de locatie op het punt staat om langzaamaan de deuren weer te openen voor familieleden lijkt het team terug te vallen. Waar Jeanine had gehoopt op het nieuwe normaal lijken oude patronen de kop op te steken. Ze wordt weer gevraagd om brandjes te blussen. Huh dat konden ze nu toch zelf? Ze is weer aan het bemiddelen bij meningsverschillen of ruzies. Ze vindt het zo’n enorme tegenvaller.
Heel eerlijk gezegd hadden we dit wel zien aankomen. We zien het op meer plekken. Teams die voor de crisis niet optimaal konden samenwerken die tijdens de crisis transformeerden tot ideale teams. Tijdens de crisis is de grote gezamenlijke doelstelling overleven van de crisis, de rest wordt ondergeschikt. Er komt veel nieuwe energie vrij en er lijken daardoor nieuwe patronen te ontstaan. Sommige teams, zoals die van Jeanine, kunnen zelfs onherkenbaar transformeren.
Toch blijkt zo’n transformatie meestal maar tijdelijk. Zodra de crisissituatie langer aanhoudt of langzaam weer wordt terug gegaan naar normaal steken ook de oude patronen weer de kop op. Dat is niet zo gek. Uit onderzoek van de Amerikaanse Duke University blijkt dat 40% van ons dagelijks gedrag niet gebaseerd is op beslissingen maar op gewoontes.
Vasthouden van al die mooie dingen die je teams tijdens de crisis hebt zien is blijkbaar niet makkelijk en zeker niet vanzelfsprekend.
Wat je team kan helpen om hiermee om te gaan?
1. Normaliseer
Help jouw team om te realiseren dat er een verschil is tussen hun normale manier van functioneren en hun functioneren in een crisis. Het helpt om de terugval te normaliseren. Want de teleurstelling die Jeanine hierover voelde zullen wellicht meer collega’s hebben gevoeld.
2. Bespreek met elkaar welke dingen goed zijn gegaan
Vooral wat heeft er aan bijgedragen dat het goed ging? Wat waren de succesfactoren? Wat maakte dat het nu wel lukte? Welke ingrediënten waren er nu wel die er voorheen niet waren? Want in een crisissituatie kunnen en mogen er soms dingen die normaal niet kunnen of mogen. Door te analyseren of het ligt aan eigen gedrag, de omstandigheden of de extra faciliteiten die er nu waren kun je kijken hoe je successen in de toekomst vast kunt houden.Jeanine is nu aan de slag met onze tips. Of het genoeg is om de teamcoaching te laten vervallen? Dat moet nog blijken.
Wil je ook leren hoe je met simpele, luie interventies soms veel meer voor elkaar krijgt in teams? Met minder energie meer bereiken? Kom dan in februari naar onze training ‘luie teamcoaching met grote impact’. Klik hier voor meer informatie.
Over Firijn
Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.
Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.
In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.
Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.