Online teamcoaching: best of second best?

by | 28 februari 2021 | Online samenwerken, Teaminterventies

“Ik weet niet of ik dit vak nog wel wil uitoefenen
als het zo blijft.
Ik wil het wel aangaan, maar ik voel enorm veel weerstand”
Het is maart 2020 als Léonie en ik
elkaar aan de telefoon hebben
en Léonie deze twijfels uit.

Het komt binnen als een bom.
Omdat ik me bewust word dat ik hetzelfde voel.

Mijn overtuiging

Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn vak online
niet kan uitoefenen zoals dat fysiek wél kan.
Ik hoor het mezelf ook steeds zeggen tegen anderen:
“In mijn vak staat het kijken naar wat er in de interactie
tussen mensen gebeurt centraal. Een groot deel daarvan is non-verbaal.
Blikken van verstandhouding tussen twee teamleden,
Wie gaat waar zitten,
wie kijkt wie aan als hij spreekt
Etcetera

Bovendien moet je online zoveel structuur aanbrengen
dat er weinig overblijft van de natuurlijk interactie.”
hoor ik mezelf zeggen.
“En mensen gedragen zich online ook anders.”

Gelukkig hebben we vanaf de eerste versoepelingen in juni
vooral fysieke bijeenkomsten gehad.

En toen kwam de tweede golf.

Online teamcoaching

Vanaf toen coachten we dagelijks teams online.
De eerste paar bijeenkomsten vond ik afschuwelijk.
Ik haatte het dat ik zo moest multitasken,
dat ik informatie miste,
dat ik de hele dag tegen mijn eigen kop aan zat te kijken.
Ik voelde me een beroerde professional.

Maar gek genoeg was de klant tevreden.

Ik besloot dat ik ook tevreden was.
Beter iets bereiken dan helemaal niets.

We zijn nu een paar maanden verder
en ik ben één van die teamcoaches die het licht heeft gezien.

Teamcoaching kan absoluut ook online.
Zonder dat het me bakken met energie kost
en met nét zoveel resultaat.

Vind ik het nét zo leuk?
Nee, wel hartstikke leuk,
maar offline vind ik absoluut leuker.

Geleerde lessen

Wat ik door schade en schande geleerd heb?
• Dat teams ook steeds meer gewend raken aan dit middel en zich dus ook meer ‘als zichzelf’ gaan gedragen. Gedoe wordt minder uitgesteld.
• Dat je ook online je geplande structuur makkelijk kan loslaten en ter plekke kunt besluiten nieuwe wegen in te slaan.
• Dat de meeste werkvormen, ook de fysieke, te vertalen zijn in een online variant: opstellingen, line-ups, ons spel der ongeschreven regels, enzovoorts.
• Dat teamleden vooraf en na afloop meer kunnen doen, waardoor je sneller de diepte in kan.

Last but not least: dat je online wel degelijk ziet
wat er in de interactie gebeurt,
zolang je het team maar genoeg uitnodigt tot interactie.

Online zijn teams nog meer geneigd om tegen de teamcoach te praten
je zal dus explicieter moeten sturen op interactie:
“willen jullie eens met elkaar bespreken wat…..?”
“welke vragen hebben jullie nu aan Kees?”
“Nicole, jij trekt je wenkbrauwen op. Wat betekent dat?”

Luisteren tussen de regels door

Je kunt weliswaar niet altijd zien wat er in de interactie gebeurt,
Maar je kunt het wel horen en voelen.

Online moet je veel meer luisteren naar taal,
daar zit zo oneindig veel informatie in over de patronen in teams!

Over hoe direct of juist voorzichtig er met elkaar wordt omgegaan:
“Misschien kunnen we dit op een ander moment bespreken?”
“Is het een idee dat….?”
“Jij liet mij voor lul staan!”

Over hoeveel aannames er worden gedaan:
“Jij vindt het belangrijk dat …”

Verder hoor, zie en voel je online net zo goed als offline
• Wie weinig of juist veel praat
• Of er voortgang geboekt wordt
• Wanneer het spannend wordt
• Wanneer de energie zakt
• Etcetera.

De gouden tip

Tot slot kreeg ik een gouden tip van collega Annelies.
Het helpt me enorm om op een aantal momenten
bewust contact te maken met het team als collectief.
Niet met mijn hoofd maar met mijn hele lijf.
Ik creëer een denkbeeldige ring waarmee ik de hele groep omvat.
Als ik dat doe, kijk ik in de camera.”

Dit is één van de meest waardevolle tips van de afgelopen tijd gebleken omdat ik sindsdien voor mijn gevoel pas echt contact heb
en daardoor ook het zelfvertrouwen om ook online
een steengoede teamcoach te zijn.

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...