Hoe je successen viert

by | 6 augustus 2019 | Patronen doorbreken, Teamklimaat

“Dat is toch helemaal geen goede pass! “
Waarom steekt hij dan zijn duim op?

Samen met mijn zoon van elf zit ik in
De Johan Cruyff Arena. Het is de eerste
Thuiswedstrijd van Ajax.
En eerlijk gezegd is het begin van
de wedstrijd wat stroef.

Hij heeft helemaal gelijk.
de pass was niet goed,
Toch is het opsteken van die
duim is juist belangrijk.

Het is namelijk het signaal aan de medespeler
dat dit vaker mag gebeuren.
Natuurlijk hoef je die medespeler niet uit te leggen
dat je de bal volgende keer graag op je schoen hebt.
Dat is een professional, die snapt dat zelf ook wel.

Het zou goed zijn als teams in organisaties
eens wat vaker een duimpje naar elkaar opstaken.
We zien nu dat mensen vooral
horen wat ze niet goed doen.

Dat hoef je een professional niet te vertellen.
Die had dat zelf al gemerkt.
Je helpt een collega beter door een goede actie
te belonen met een duimpje.

Op die manier help je je collega met
het herkennen van effectief gedrag.
En je versterkt zo een patroon wat er al is,
hierdoor kan je collega het patroon
herhalen en verfijnen.

Uit onderzoek van o.a. Marcus Buckingham blijkt
dit veel sterker te werken dan mensen feedback
geven op datgene wat ze niet goed doen.
Niet zomaar sterker, zelfs dertig keer effectiever.

Hij geeft aan dat bij negatieve feedback ons brein in een
fight- or-flight modus gaat. Hierbij blokkeert ons brein.
Alleen de gebieden om te overleven zijn nog toegankelijk.
Niet echt een ideale omgeving om nieuwe of andere
patronen in dat brein aan te leggen.

Wanneer je echter goed gedrag bekrachtigd
komt het brein in een rest-and-digest modus.
In deze stand staat ons brein open
voor nieuwe informatie en het
aanleggen van nieuwe verbindingen.
Het blijkt dat ons brein nu eenmaal het
makkelijkst groeit (verbindingen) maakt
daar waar het al sterke verbindingen heeft.

Hoe doe je dit dan?
Door iemand te laten zien wat goed gaat, of
door te laten vertellen wat in het verleden goed is gegaan.
Hoe korter dit plaatsvindt na de daadwerkelijke actie hoe beter.
Dus een duimpje omhoog is zo gek nog niet!

Wil je leren om impactvolle luie interventies te doen?
Waardoor teams sneller in beweging komen?

In september start de vierde editie van onze training luie teamcoaching.
Voor managers, teamcoaches en andere professionals die met teams werken.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...