Onze blogs ontvangen? Next level tips voor slimme teaminterventies
Als je je inschrijft krijg je twee cadeautjes: ons ebook over teams met gedoe en een handout met luie teaminterventies.
Klik hier voor onze Privacyverklaring

Heeft jouw team een klaagcultuur? Lees hier hoe je dit herkent en wat je kunt doen om dit patroon te doorbreken.
“Hebben jullie gelezen wat ze van plan zijn?” vraagt Wout. “Ja, niet normaal toch?” voegt Leila toe.
Even later is het hele team met elkaar in gesprek over het idiote voorstel. Nu ja, gesprek. Het is meer een klaagzang, waarbij niet naar de feiten en de inhoud van het plan wordt gekeken, maar waar alle sentimenten op tafel komen.
Dan komt Disha binnen. Ze is teamleider van dit team. Het belangrijkste onderwerp voor haar tijdens dit overleg is het bespreken van het nieuwe plan.
Op het moment dat ze erover begint barst het team los. Ze waren immers al lekker op gang.
Moedeloos stopt Disha na een tijdje het gesprek. Dit gaat ze op een ander moment wel bespreken. Het team is nu alleen maar negatief.
Als Disha bij haar collega teamleider op de kamer zit uit ze haar frustratie. “Ze kunnen alleen maar klagen. Nooit zien ze de positieve kanten van een nieuw plan. Ik loop er helemaal op leeg” , foetert Disha.
Haar collega kijkt haar eens aan en zegt: “Doe jij nu niet precies hetzelfde?” Disha trekt haar wenkbrauwen op.
“Hoe bedoel je”, vraagt ze. “Nou, jij klaagt over jouw team. Zij klagen over het plan.”
Dan blijft ze verder stil. Disha laat het even tot zich doordringen.
“Ja, maar heb ik niet een goede reden om te klagen? Ze zijn alleen maar negatief?!” zegt ze even later.
“Denk je dat jouw team geen goede reden heeft om te klagen?”, vraagt Anne.
Als Disha stil blijft zegt Anne: “Blijkbaar niet. Heb je ze al gevraagd waarom ze zo negatief zijn over het plan? Misschien hebben ze een punt.”
Regelmatig komen we leidinggevenden tegen die niet meer weten hoe ze hun klaag-teams in beweging kunnen krijgen. Die genoeg hebben van de negativiteit en de passiviteit van hun teams.
Klagen als patroon
Als je te lang in dat patroon blijft met je team, loop je het risico dat de inhoud steeds verder naar de achtergrond raakt.
De leidinggevende in dit voorbeeld reageert alleen nog maar op de vorm (“nee he, daar gaan we weer”), zonder zich nog af te vragen of het team inhoudelijk een goed punt heeft.
Het team gelooft allang niet meer dat er iets verandert. Daardoor wordt het klagen cynischer van toon.
Kortom, een zichzelf versterkend patroon.
Door alert te zijn op de volgende signalen:
Als je merkt dat jouw team een klaagcultuur heeft is het goed om je te realiseren dat klagen een functie heeft.
Klagen is meestal een uiting van iemands ergernis of frustratie over een bepaald onderwerp. Klagen geeft op korte termijn lucht omdat het een manier is om:
Teveel klagen levert op de lange termijn niks op voor een team.
Het zorgt voor negatieve energie, klagen lost op zichzelf niks op en klaagteams worden door hun omgeving op den duur niet meer serieus genomen.
Want laten we eerlijk zijn kritische, scherpe, meedenkende medewerkers willen we vooral koesteren.
Vier tips aan teams en managers om klagen te verminderen:
Wil je nog meer tips over hoe je klaaggedrag in jouw team terug kan dringen? Lees dan ook eens onze artikelen op managementsite over dit onderwerp.
We zijn benieuwd hoe het jullie teams vergaat. Laten jullie weten hoe jullie met klagen omgaan? Bel ons gerust als je vragen hebt.
Over de auteurs
Léonie en Annemieke zijn beide psycholoog en eigenaar van Firijn.
Ze helpen teams en organisaties bij het versterken van samenwerkingsgedrag en het doorbreken van hardnekkige patronen.
Léonie en Annemieke hebben elkaar gevonden in hun fascinatie voor groepsgedrag.
Zij schreven samen de boeken Groepsdruk, Ongeschreven regels en Samenwerken voor gevorderden.
Ze helpen teams en organisaties bij het versterken van samenwerkingsgedrag en het doorbreken van hardnekkige patronen.
Ze doen dat resultaatgericht, met scherpte en met humor.
Hun missie: complexe teamzaken simpel maken.
Hun methodiek wordt intussen door vele coaches en managers gebruikt vanwege de praktische stappen tools die zij binnen de methodiek hebben ontwikkeld.
Eén van die tools is het teamspel ‘het spel der ongeschreven regels‘.
Leidinggeven aan teamsWil je meer slimme teaminterventies leren? Als leider meer voor elkaar krijgen met minder energie?
Kijk dan eens verder, naar ons trainingsaanbod voor leidinggevenden.
“Eerst ga ik met iedereen individueel kennismaken.Dan leer ik jullie allemaal beter kennen.En hoor ik uit eerste hand hoe jullie erin zitten.” Help, weer een nieuwe leidinggevende! We zijn bij de start van een tweedaagse met een team waar van alles aan de hand...
In dit blog delen we een valkuil met je. Eentje waar we regelmatig teamcoaches en leidinggevenden in zien stappen. En eerlijk is eerlijk: we konden er zelf in onze beginperiode als teamcoach ook wat van. We geven twee voorbeelden. In het eerste voorbeeld zien we een...
“Ik weet echt niet hoe ik ze in beweging krijg.Het zijn stuk voor stuk allemaal toppers.Maar zet ze bij elkaar en er is geen land met ze te bezeilen.Sterker nog, ze vechten elkaar de tent uit.Ik heb dit al met iedereen besproken in de bila’s.En iedereen wil...
Besluitvorming is hot. Vooral bij teams met gedoe dan.Daar staat het vaak in de top 3 met ergernissen.Soms komt er gedoe doordat er stomweg niet is afgesprokenhoe het team besluiten neemt.Er zijn geen goede afspraken in de bovenstroom.Veel zien wij dat de...
Wanneer biedt teamcoaching een oplossing en wanneer brengt het je juist verder van je doelen af? We schetsen een casus. “We proberen al jaren vooruit te komen met dit teamen we hebben ook al twee keer teamcoaching gehad.Dat heeft eigenlijk helemaal niet...