Wat nooit gezegd wordt…

by | 15 januari 2021 | Teaminterventies

 

Teams hebben soms hete hangijzers die maar niet opgelost lijken te worden. Steeds komt het onderwerp weer op tafel. Maar datgene wat echt besproken moet worden lijken ze uit de weg te gaan.

Daar staan ze dan op een lijn.
Niet op één lijn.

Ik vroeg ze om zichzelf een plek te geven
aan de hand van deze vraag:
Hoe flexibel schat je in dat jouw collega’s jou vinden?

Waarom?

Hete hangijzers in teams

Elk team heeft zo haar hete hangijzers.
Bij dit team (en vele met hen) is dat het thema flexibiliteit.
De normen zijn intussen duidelijk.
Men weet wat de organisatie van hen verwacht.
Dat scheelt al een heleboel.
Ook is er nu een gemeenschappelijke definitie.

Toch speelt er onder de waterlijn nog genoeg.

De lijn (in Miro) loopt van 1 tot 10.
Brenda en Kees zetten zichzelf op 10.
Lisette en Nisa staan op 7.
Naima en Karin op een 5,5
en Iva zet zichzelf op een 3,5.

Ik gok dat dit het onbesproken onderdeel van het thema is,
waardoor het team steeds in herhaling valt
zonder echt verder te komen.

De eerste stap is gezet.
En dan valt het stil.

Feedback vragen

Wie wil feedback vragen?
Of ongevraagd feedback geven?

“Nou, ik wel” zegt Brenda.
“Ik denk dat ik heel flexibel ben.
Ik werk regelmatig ’s avonds nog
En volgens mij ben ik altijd goed bereikbaar.
Hoe en wanneer ik mijn uren inzet, maakt me ook niet zoveel uit.
Daar kies ik ook zelf voor.
Ik heb geen kinderen meer thuis.
Ik vind het ook echt niet erg om zo flexibel te zijn.
Maar ik kan me ook voorstellen dat dit voelt als druk.
Klopt het dat ik op die 10 sta? En hoe ervaren jullie dat?”

Wat volgt is een mooi gesprek over groepsdruk.
Hoe mensen opkijken tegen Brenda
en haar ook graag volgen.
Waarom het zo belangrijk is om zelf te beslissen
of je drie stappen extra wilt zetten
terwijl niemand dat van je vraagt.

Toch moet het heetste hangijzer nog benoemd worden.

Na Brenda vragen ook andere teamleden feedback.
Er wordt daarnaast ongevraagd feedback gegeven.
Gelukkig ook mooie complimenten.

Mijn blik gaat naar de 3,5 van Iva.
Ze vraagt niks. Zegt niks.
En ze krijgt ook niks.

Ik voel dat ik het daar warm van krijg.
(gelukkig functioneert mijn lijf ook in een online situatie als signaalgever)
Ik ben vast niet de enige.

De interventie

“Iva, jij hebt jezelf op de laagste positie gezet.
In hoeverre ben je nieuwsgierig of anderen jou daar ook zien?”
vraag ik.

(die interventie had veel luier gekund, bedenk ik me)

“Nou, daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar” zegt Iva.
Niemand geeft antwoord op de impliciete vraag die ze stelt.

“Welke feedback wil je van het team?”

“Nou, ervaren jullie mij zo?”

“Ik wil daar wel wat over zeggen” begint Lisette.
“Ik zou je een half jaar geleden zetten waar je nu staat.
Nu niet meer.
Ik zou je nu op een 5,5 zetten.
Ik vind je echt gegroeid.
Je bent meer benaderbaar voor mij.
Je denkt meer mee als er gaten opgevuld moeten worden
en ik vind je veel minder star.”

Iva gaat rechtop zitten.
Ze is weer zichtbaar op het scherm aanwezig.
“Dat vind ik echt fijn om te horen!
Ik heb daar ook aan gewerkt.

Brenda vult aan: “Ik ben het eens met Lisette.
Ik ervaar nog wel dat het verdelen van extra taken een issue is.
Ook bij jullie, Naima en Karin.
We hebben met elkaar afgesproken dat we dat een teamprobleem maken
in plaats van een probleem van enkelen
maar ik ervaar nog niet dat jullie daaraan meedoen”

Now we’re talking.

Wil je beter worden in teamcoachen? Met minder energie meer bereiken? Kijk dan eens naar ons aanbod voor managers en teamcoaches.  

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...