Wat je allemaal moet afleren als je impactvol wil teamcoachen

by | 9 juli 2021 | Teaminterventies

“Die teams willen helemaal niet. Ze hebben nooit gevraagd om die zelfsturing. Ze willen gewoon hun werk doen zonder die extra taken erbij.”

We spreken een van onze deelnemers aan de training luie teamcoaching met grote impact. Ze is teamcoach bij een grote zorgorganisatie. Ze kwam samen met twee collega’s.

“En wie zijn die zelfsturing aan het verkopen?” vragen wij

De drie teamcoaches kijken elkaar aan.
“Nou, dat zijn wij aan het doen denk ik” antwoord één van hen.
“En met weinig succes.” Vult de ander aan.
“Teams denken nog steeds dat deze gril vanzelf wel weer overwaait.”

Het blijft even stil.

“Wiens verantwoordelijkheid is het om het belang en de urgentie van deze ontwikkeling te verkopen?” vragen we nu. (ja, ja het is makkelijk praten vanaf de zijlijn).
“Dat van de Raad van Bestuur.”
“Wat staat jullie te doen?”

……

“Tja, volgens mij moeten we onze opdracht teruggeven.”
Een andere deelnemer vult aan: “Je kunt luie interventies doen tot je een ons weegt, maar hier gaat niemand in beweging komen zolang de urgentie niet wordt gevoeld. En jullie zijn maar aan het rennen, redden en oplossen. Je wilde toch juist luier worden?”

Het is pauze. Tijd voor een wandeling.
Ook wij hebben die nodig.
Tijdens de wandeling realiseren we ons weer hoe lastig teamcoaching kan zijn.

Luie teaminterventies met grote impact. Het klinkt leuk.
En zo simpel.
Maar het is hard werken om ze te leren en kunnen inzetten.
Door schade en schande ontdekten we wat we allemaal moesten (af)leren om teams écht verder te kunnen helpen.

Vier lessen

We delen vier lessen met je.

  1. Doe je eigen werk, niet dat van een ander
  2. Laat je ego thuis
  3. Bewaar je individuele coachvaardigheden voor andere momenten
  4. Wees bereid om je opdracht terug te geven

Doe je eigen werk

Het lijkt nobel, dat je je betrokken toont bij alles wat er speelt rondom de opdracht die jij kreeg.
En bijzonder servicegericht dat je daarin taken naar je toetrekt.
Op de lange termijn help je daar alleen niemand verder mee.
Sterker nog, je helpt de huidige patronen in stand houden. En blokkeert zo gewenste ontwikkeling.

Laat je ego thuis

Een luie teamcoach zorgt dat de interactie niet via hem of haar verloopt, maar binnen het team plaatsvindt.
Een luie teamcoach zorgt dat teamleden de slimme vragen stellen aan elkaar , de aha momenten creëren, die spannende feedback geven. Niet jij. Jammer voor jouw ego, goed voor hun ego.

Bewaar je individuele coachvaardigheden voor andere momenten

Als teamcoach heb je niets aan die zorgvuldig vergaarde coachvaardigheden die je zo effectief inzet in individuele interventies.
Teamcoaching is een totaal ander vak. In onze visie dan.
Die individuele coachvaardigheden zitten je als teamcoach letterlijk in de weg, want ze werken averechts als je teams in beweging wilt zetten.

Wees bereid je opdracht terug te geven

Niet alleen het team moet in beweging komen, maar meestal ook de mensen van wie het team (nog meer) afhankelijk is.
Zorg dat je helder hebt wat jouw rol is, contracteer daar goed op en wees bereid om je opdrachtgever aan te spreken. Wees ook bereid, om je opdracht terug te geven als de opdrachtgever zijn of haar aandeel niet levert.

 

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...