Kees, teamleider van een grote groep verpleegkundigen in een academisch ziekenhuis,
is net tot over zijn oren begraven in de administratie
als een van de teamleden zichtbaar gefrustreerd binnenvalt.
Alsjeblieft, hier is je probleem
“Kees, het gaat niet goed met die AIO.
Hij houdt zich niet aan afspraken.
En ik weet dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt.
Er moet iets gebeuren.”
Kees zit gelijk rechtop.
Zijn lijf actief.
Zijn hoofd maakt overuren.
Stemmetjes in zijn hoofd roepen teksten als
‘Er moet inderdaad iets gebeuren’
‘Ik moet het oplossen’
‘Hoe kan ik het oplossen?’
“Oké” zegt Kees,
“Dit klinkt inderdaad niet goed.
Zeker als meerdere mensen hier tegenaan lopen.
Ik ga het oplossen. Ik maak zo gelijk een afspraak met die AIO om het te bespreken.
Ik laat je weten wat er uit is gekomen.”
Het appèl dat teams doen
Zijn team gaf hem laatst de feedback dat hij best wat steviger mocht zijn
en af en toe met de vuist op tafel mocht slaan.
Kees is trots op hoe hij dit gesprek doet.
Zijn collega duidelijk ook.
“Nou superfijn Kees.
Bedankt dat je het zo kordaat oppakt!”
Ho, wacht even.
Even terugspoelen.
Dit is dat team dat vraagt om meer autonomie.
Omdat ze zo zelfstandig zouden zijn.
Ze zijn hoog opgeleide professionals
Met jarenlange kennis en ervaring.
Werkend in een academisch ziekenhuis
Op een van de meest innovatieve en prestigieuze afdelingen.
En dit teamlid vraagt bij het eerste de beste incident
of de leidinggevende het even wil oplossen?!
“Ik ben er weer ingelopen.”
Zegt Kees de volgende dag in een gesprek met ons.
(we evalueren de resultaten van de eerste teamsessie die we hebben begeleid)
“Ik had dit niet gelijk op moeten pakken.
Maar hoe leg ik het nou op een goede manier terug?”
“Misschien kun je beginnen met vragen wat die medewerker van jou
verwacht, in plaats van meteen in de zorgreflex te schieten.”
Merkt Léonie droogjes op.
We sparren verder met z’n drieën.
Luie interventies met grote impact
Er liggen in deze casus kansen voor het oprapen,
om met luie interventies de aanwezige talenten in het team ‘aan te zetten’.
We noemen er een paar.
De eerste tip kunnen we niet genoeg herhalen: ga niet gelijk rennen.
Dat appèl voel je misschien, maar dat betekent niet dat je het ook moet doen.
Op de lange termijn wordt je team lui, afhankelijk en het stagneert in haar groei.
Wat dan wel:
Train jezelf in het uitstellen van je eerste reactie (of impuls)
Probeer je eigen onrust op te merken.
Merk op wat je neigingen zijn en vraag jezelf af of het handig is om die te volgen.
Check of er een hulpvraag is en zo ja welke.
In deze casus is er niet eens een expliciete hulpvraag.
Kees vult alleen maar in dat die er is.
Bedenk of je aan de verwachting achter de hulpvraag kan en wil voldoen.
Ofwel zie je daarin een rol voor je zelf?
Of het logisch dat jij (gedeeltelijk) voor de oplossing moet gaan zorgen,
hangt tot slot mede af van het antwoord op deze vraag:
heb je met een incident of met een patroon te maken?
Zoals in dit geval, is het de eerste keer bij deze AIO
of komt dit probleem steeds weer terug
en heeft bespreken op incidentenniveau tot nu toe te weinig opgeleverd?
Incidenten kunnen teams vaak zelf managen.
Hoezo moet de teamleider de AIO in kwestie gaan aanspreken?
Dat kunnen ze prima zelf.
Kees kan het best oplossen,
maar daar gaat zijn team niet van groeien.
Is teams laten groeien (onderdeel van) jouw vak?
Wil je leren hoe je voorkomt dat je hard gaat werken?
Luie interventies te doen met grote impact op de groei van jouw team(s)?
Kom dan naar onze drie daagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’. Start in februari 2021.
Over Firijn
Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.
Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.
In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.
Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.