Eén van de meest wijze lessen in teamcoaching

by | 6 december 2021 | Teaminterventies

 

Een beetje bang was ik van haar.
Dat ene teamlid.
Die dominante.
Zo bang dat ik me de mond liet snoeren.

Iedereen liet zich de mond snoeren.

Dat ene teamlid.
Hoe kon ze zoveel invloed hebben?

“Ik vond het wel jammer dat je dat moment voorbij liet gaan.”
Gaf de manager mij terug in de evaluatie.
“Dit is namelijk wat ze altijd doet.
Ze is zo dominant en bot.
Niemand durft dan nog iets tegen haar te zeggen.
En vervolgens staan ze allemaal aan mijn bureau.”

Kak.
Ook nog een ontevreden opdrachtgever.

Stom vak

’s Nachts lag ik te piekeren.
Waarom wilde ik ook alweer teamcoach worden?
Moet ik elke keer deze worsteling door?
Vind ik dit eigenlijk nog wel zo leuk?

Tijdens onze training luie teamcoaching
dacht ik terug aan deze casus,
toen een teamleider precies dezelfde inbracht.
We schreven de casus op de flap,
precies zoals hij hem benoemde:
“Hoe zorg ik dat dat dominante teamlid wordt aangesproken?”

Hij ging oefenen en liep vast.
De teamleden in de oefening voelden zich
op geen enkele manier uitgenodigd
om dat ene teamlid aan te gaan spreken.
Veel te onveilig.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich door de teamleider in een hoek gezet.

Ik herinnerde één van mijn meest wijze lessen als teamcoach.

Wijze les

“Je kunt dit team alleen verder helpen
als je zelf anders naar het probleem gaat kijken.
Mag ik je uitnodigen het probleem opnieuw te formuleren?”

De groep keek ons verward aan.

“Kun je het probleem zo formuleren dat niemand in het bijzonder de schuld krijgt?”

Lang verhaal kort, na veel gestoei kwam er een formulering naar voren
die vermoedelijk recht deed aan de beleving van alle teamleden
en de teamleden uitnodigde om anders naar hun eigen situatie te kijken:
“In dit team blijven veel mensen op de achtergrond terwijl één of twee mensen zich verantwoordelijk lijken te voelen om de kar te trekken.”

De teamleden in de oefensituatie voelden onmiddellijk het verschil.
Zonder zich beschuldigd te voelen zagen zij hun eigen aandeel in het patroon dat ontstaan was.
Ze konden niet meer wijzen naar één teamlid.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich voor het eerst echt gezien.
Daardoor kon ook zij beter zien wat ze aan het doen was
en met welk effect.

Herformuleren

Wil je een kleine oefening doen?
Herformuleer deze problemen dan eens, zodat ze van het hele team worden.

“Ik heb twee teamleden die ontzettend negatief zijn en de rest meetrekken”

“Het zijn hier altijd dezelfden die de verantwoordelijkheid naar zich toetrekken terwijl de rest passief blijft.”

“De oude garde kaapt steeds de vergadering waardoor de jonge garde de ruimte niet krijgt”

3 tips

De kunst?
Formuleer het probleem zo dat…

  1. het patroon van het hele team zichtbaar wordt
  2. het een patroon is waar iedereen haar eigen aandeel in herkent
  3. je ‘ontschuldigt’

Wil je hier beter in worden? En wil je leren welke luie interventies je kunt doen als het patroon eenmaal helder is? Kom dan naar onze driedaagse training luie teamcoaching met grote impact.

Uit ons ‘spel der ongeschreven regels’

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

Blogs

Een teaminterventie als doekje voor het bloeden

  Ik was leidinggevende van een team opleiders.De samenwerking binnen dit team verliep niet optimaal.Discussies liepen nu en dan hoog op,zeker wanneer het ging over professionaliteiten wat dit vraagt aan voorbeeldgedrag van de opleiders. De ene collega vond het...

Waar teams van opknappen

    “Ik doe af en toe wel wat extra’s hoor”, zegt Kristine.“Ik vind het niet erg om te doen en de cliënten zijn er blij mee.”Haar collega’s vallen haar bij. Een enkeling protesteert dat het soms onduidelijkis voor cliënten als de een iets extra’s doet en de...

Hoe je zelf de afhankelijkheid in stand houdt

  Als leidinggevende sta je zelf op de teamfoto.Dat betekent dat als je patronen van het team wilt doorbreken,je ook kritisch naar je eigen gedrag moet kijken.Leonie ondervond, toen zij leidinggevende was, hoe lastig dat kan zijn. “Kunnen ze dat niet zelf?’’ vraagt...

De vragerisering van Nederlandse teams

  Dit is een pleidooi voor minder vragen stellen. Een beetje gek misschien, uit de mond van twee psychologen, Maar we menen het heel serieus. Wat ons betreft is het coachen, polderen en eindeloos vragen stellen in veel organisaties compleet doorgeschoten. We...

Een simpele oefening met impact

“Als ik één ding heb meegenomen van deze training dan is het wel het centeren. Ik gebruik het nu vaak voor ik in gesprek ga met een medewerker of voor een overleg. Even tot mezelf komen, inchecken hoe het met me gaat en bedenken wat voor mij belangrijk is tijdens de...

Boosterdag voor teamcoaches

16 juni 2023