Eén van de meest wijze lessen in teamcoaching

by | 6 december 2021 | Teaminterventies

 

Een beetje bang was ik van haar.
Dat ene teamlid.
Die dominante.
Zo bang dat ik me de mond liet snoeren.

Iedereen liet zich de mond snoeren.

Dat ene teamlid.
Hoe kon ze zoveel invloed hebben?

“Ik vond het wel jammer dat je dat moment voorbij liet gaan.”
Gaf de manager mij terug in de evaluatie.
“Dit is namelijk wat ze altijd doet.
Ze is zo dominant en bot.
Niemand durft dan nog iets tegen haar te zeggen.
En vervolgens staan ze allemaal aan mijn bureau.”

Kak.
Ook nog een ontevreden opdrachtgever.

Stom vak

’s Nachts lag ik te piekeren.
Waarom wilde ik ook alweer teamcoach worden?
Moet ik elke keer deze worsteling door?
Vind ik dit eigenlijk nog wel zo leuk?

Tijdens onze training luie teamcoaching
dacht ik terug aan deze casus,
toen een teamleider precies dezelfde inbracht.
We schreven de casus op de flap,
precies zoals hij hem benoemde:
“Hoe zorg ik dat dat dominante teamlid wordt aangesproken?”

Hij ging oefenen en liep vast.
De teamleden in de oefening voelden zich
op geen enkele manier uitgenodigd
om dat ene teamlid aan te gaan spreken.
Veel te onveilig.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich door de teamleider in een hoek gezet.

Ik herinnerde één van mijn meest wijze lessen als teamcoach.

Wijze les

“Je kunt dit team alleen verder helpen
als je zelf anders naar het probleem gaat kijken.
Mag ik je uitnodigen het probleem opnieuw te formuleren?”

De groep keek ons verward aan.

“Kun je het probleem zo formuleren dat niemand in het bijzonder de schuld krijgt?”

Lang verhaal kort, na veel gestoei kwam er een formulering naar voren
die vermoedelijk recht deed aan de beleving van alle teamleden
en de teamleden uitnodigde om anders naar hun eigen situatie te kijken:
“In dit team blijven veel mensen op de achtergrond terwijl één of twee mensen zich verantwoordelijk lijken te voelen om de kar te trekken.”

De teamleden in de oefensituatie voelden onmiddellijk het verschil.
Zonder zich beschuldigd te voelen zagen zij hun eigen aandeel in het patroon dat ontstaan was.
Ze konden niet meer wijzen naar één teamlid.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich voor het eerst echt gezien.
Daardoor kon ook zij beter zien wat ze aan het doen was
en met welk effect.

Herformuleren

Wil je een kleine oefening doen?
Herformuleer deze problemen dan eens, zodat ze van het hele team worden.

“Ik heb twee teamleden die ontzettend negatief zijn en de rest meetrekken”

“Het zijn hier altijd dezelfden die de verantwoordelijkheid naar zich toetrekken terwijl de rest passief blijft.”

“De oude garde kaapt steeds de vergadering waardoor de jonge garde de ruimte niet krijgt”

3 tips

De kunst?
Formuleer het probleem zo dat…

  1. het patroon van het hele team zichtbaar wordt
  2. het een patroon is waar iedereen haar eigen aandeel in herkent
  3. je ‘ontschuldigt’

Wil je hier beter in worden? En wil je leren welke luie interventies je kunt doen als het patroon eenmaal helder is? Kom dan naar onze driedaagse training luie teamcoaching met grote impact.

Uit ons ‘spel der ongeschreven regels’

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

Generatiegedoe

  "Jullie geven ons steeds het gevoel dat het vroeger beter was dan nuen daarmee voelt het alsof wij het dus niet goed doen."Ze krijgt veel knikkende hoofden ter bevestiging. Zo scherp is het nog niet eerder uitgesproken. De jonge garde staat aan één kant van de...

Nieuwe mensen moe

  “Ja, maar ik ben nog nieuw in dit team.” zegt Thirza aarzelend.Ze kijkt vertwijfeld in het rond.“Hoe lang ga je dat nog zeggen?” vraagt Jim, op enigszins geïrriteerde toon.Hij schudt zijn hoofd.“Je hoort er nu toch gewoon bij, dus je kunt gewoon meedoen.”“Ja, zo...

Egovrij leiderschap

  "Mag ik eens een experiment doen?" De directeur kijkt er onzeker bij.Hij kijkt mij vragend aan. "Tuurlijk", zeg ik."Het is jullie feestje. Niet het mijne." Formele en informele rollen in het team De MT leden staan al een tijdje opgesteld in de ruimte,aan de hand van...

Ongezouten feedback als teken van groei

  “Ik weet van mezelf dat ik soms heel streng en chagrijnig kan zijn.En omdat mijn stem vrij hard is, kan dat best intimiderend overkomen.Ik doe echt mijn best om daaraan te werken.Maar dat lukt me nog niet altijd” zegt Dirk. We zijn aan de slag met een team dat...

Hoe stop je de eindeloze discussie in je team?

Het is een veelvoorkomende frustratie voor leidinggevenden: steeds opnieuw dezelfde vragen moeten beantwoorden over een verandering in het team of een nieuwe maatregel. Je geeft keer op keer uitleg en antwoord, maar sommige teamleden lijken de boodschap gewoon niet te...

Boosterdag voor teamcoaches

14 juni 2024