Eén van de meest wijze lessen in teamcoaching

by | 6 december 2021 | Teaminterventies

 

Een beetje bang was ik van haar.
Dat ene teamlid.
Die dominante.
Zo bang dat ik me de mond liet snoeren.

Iedereen liet zich de mond snoeren.

Dat ene teamlid.
Hoe kon ze zoveel invloed hebben?

“Ik vond het wel jammer dat je dat moment voorbij liet gaan.”
Gaf de manager mij terug in de evaluatie.
“Dit is namelijk wat ze altijd doet.
Ze is zo dominant en bot.
Niemand durft dan nog iets tegen haar te zeggen.
En vervolgens staan ze allemaal aan mijn bureau.”

Kak.
Ook nog een ontevreden opdrachtgever.

Stom vak

’s Nachts lag ik te piekeren.
Waarom wilde ik ook alweer teamcoach worden?
Moet ik elke keer deze worsteling door?
Vind ik dit eigenlijk nog wel zo leuk?

Tijdens onze training luie teamcoaching
dacht ik terug aan deze casus,
toen een teamleider precies dezelfde inbracht.
We schreven de casus op de flap,
precies zoals hij hem benoemde:
“Hoe zorg ik dat dat dominante teamlid wordt aangesproken?”

Hij ging oefenen en liep vast.
De teamleden in de oefening voelden zich
op geen enkele manier uitgenodigd
om dat ene teamlid aan te gaan spreken.
Veel te onveilig.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich door de teamleider in een hoek gezet.

Ik herinnerde één van mijn meest wijze lessen als teamcoach.

Wijze les

“Je kunt dit team alleen verder helpen
als je zelf anders naar het probleem gaat kijken.
Mag ik je uitnodigen het probleem opnieuw te formuleren?”

De groep keek ons verward aan.

“Kun je het probleem zo formuleren dat niemand in het bijzonder de schuld krijgt?”

Lang verhaal kort, na veel gestoei kwam er een formulering naar voren
die vermoedelijk recht deed aan de beleving van alle teamleden
en de teamleden uitnodigde om anders naar hun eigen situatie te kijken:
“In dit team blijven veel mensen op de achtergrond terwijl één of twee mensen zich verantwoordelijk lijken te voelen om de kar te trekken.”

De teamleden in de oefensituatie voelden onmiddellijk het verschil.
Zonder zich beschuldigd te voelen zagen zij hun eigen aandeel in het patroon dat ontstaan was.
Ze konden niet meer wijzen naar één teamlid.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich voor het eerst echt gezien.
Daardoor kon ook zij beter zien wat ze aan het doen was
en met welk effect.

Herformuleren

Wil je een kleine oefening doen?
Herformuleer deze problemen dan eens, zodat ze van het hele team worden.

“Ik heb twee teamleden die ontzettend negatief zijn en de rest meetrekken”

“Het zijn hier altijd dezelfden die de verantwoordelijkheid naar zich toetrekken terwijl de rest passief blijft.”

“De oude garde kaapt steeds de vergadering waardoor de jonge garde de ruimte niet krijgt”

3 tips

De kunst?
Formuleer het probleem zo dat…

  1. het patroon van het hele team zichtbaar wordt
  2. het een patroon is waar iedereen haar eigen aandeel in herkent
  3. je ‘ontschuldigt’

Wil je hier beter in worden? En wil je leren welke luie interventies je kunt doen als het patroon eenmaal helder is? Kom dan naar onze driedaagse training luie teamcoaching met grote impact.

Uit ons ‘spel der ongeschreven regels’

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Leidinggeven aan teams

Wil je meer slimme teaminterventies leren? Als leider meer voor elkaar krijgen met minder energie? 
Kijk dan eens verder, naar ons trainingsaanbod voor leidinggevenden. 

Help, weer een nieuwe leidinggevende!

  “Eerst ga ik met iedereen individueel kennismaken.Dan leer ik jullie allemaal beter kennen.En hoor ik uit eerste hand hoe jullie erin zitten.” Help, weer een nieuwe leidinggevende! We zijn bij de start van een tweedaagse met een team waar van alles aan de hand...

Hoe je onbedoeld een teamlid op het hakblok legt

In dit blog delen we een valkuil met je. Eentje waar we regelmatig teamcoaches en leidinggevenden in zien stappen. En eerlijk is eerlijk: we konden er zelf in onze beginperiode als teamcoach ook wat van. We geven twee voorbeelden. In het eerste voorbeeld zien we een...

Stop met die bila’s

  “Ik weet echt niet hoe ik ze in beweging krijg.Het zijn stuk voor stuk allemaal toppers.Maar zet ze bij elkaar en er is geen land met ze te bezeilen.Sterker nog, ze vechten elkaar de tent uit.Ik heb dit al met iedereen besproken in de bila’s.En iedereen wil...

De top 3 ongeschreven regels rond besluitvorming

  Besluitvorming is hot. Vooral bij teams met gedoe dan.Daar staat het vaak in de top 3 met ergernissen.Soms komt er gedoe doordat er stomweg niet is afgesprokenhoe het team besluiten neemt.Er zijn geen goede afspraken in de bovenstroom.Veel zien wij dat de...

Georganiseerde teleurstelling

  Wanneer biedt teamcoaching een oplossing en wanneer brengt het je juist verder van je doelen af? We schetsen een casus. “We proberen al jaren vooruit te komen met dit teamen we hebben ook al twee keer teamcoaching gehad.Dat heeft eigenlijk helemaal niet...