Eén van de meest wijze lessen in teamcoaching

by | 6 december 2021 | Teaminterventies

 

Een beetje bang was ik van haar.
Dat ene teamlid.
Die dominante.
Zo bang dat ik me de mond liet snoeren.

Iedereen liet zich de mond snoeren.

Dat ene teamlid.
Hoe kon ze zoveel invloed hebben?

“Ik vond het wel jammer dat je dat moment voorbij liet gaan.”
Gaf de manager mij terug in de evaluatie.
“Dit is namelijk wat ze altijd doet.
Ze is zo dominant en bot.
Niemand durft dan nog iets tegen haar te zeggen.
En vervolgens staan ze allemaal aan mijn bureau.”

Kak.
Ook nog een ontevreden opdrachtgever.

Stom vak

’s Nachts lag ik te piekeren.
Waarom wilde ik ook alweer teamcoach worden?
Moet ik elke keer deze worsteling door?
Vind ik dit eigenlijk nog wel zo leuk?

Tijdens onze training luie teamcoaching
dacht ik terug aan deze casus,
toen een teamleider precies dezelfde inbracht.
We schreven de casus op de flap,
precies zoals hij hem benoemde:
“Hoe zorg ik dat dat dominante teamlid wordt aangesproken?”

Hij ging oefenen en liep vast.
De teamleden in de oefening voelden zich
op geen enkele manier uitgenodigd
om dat ene teamlid aan te gaan spreken.
Veel te onveilig.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich door de teamleider in een hoek gezet.

Ik herinnerde één van mijn meest wijze lessen als teamcoach.

Wijze les

“Je kunt dit team alleen verder helpen
als je zelf anders naar het probleem gaat kijken.
Mag ik je uitnodigen het probleem opnieuw te formuleren?”

De groep keek ons verward aan.

“Kun je het probleem zo formuleren dat niemand in het bijzonder de schuld krijgt?”

Lang verhaal kort, na veel gestoei kwam er een formulering naar voren
die vermoedelijk recht deed aan de beleving van alle teamleden
en de teamleden uitnodigde om anders naar hun eigen situatie te kijken:
“In dit team blijven veel mensen op de achtergrond terwijl één of twee mensen zich verantwoordelijk lijken te voelen om de kar te trekken.”

De teamleden in de oefensituatie voelden onmiddellijk het verschil.
Zonder zich beschuldigd te voelen zagen zij hun eigen aandeel in het patroon dat ontstaan was.
Ze konden niet meer wijzen naar één teamlid.
En dat ene teamlid?
Die voelde zich voor het eerst echt gezien.
Daardoor kon ook zij beter zien wat ze aan het doen was
en met welk effect.

Herformuleren

Wil je een kleine oefening doen?
Herformuleer deze problemen dan eens, zodat ze van het hele team worden.

“Ik heb twee teamleden die ontzettend negatief zijn en de rest meetrekken”

“Het zijn hier altijd dezelfden die de verantwoordelijkheid naar zich toetrekken terwijl de rest passief blijft.”

“De oude garde kaapt steeds de vergadering waardoor de jonge garde de ruimte niet krijgt”

3 tips

De kunst?
Formuleer het probleem zo dat…

  1. het patroon van het hele team zichtbaar wordt
  2. het een patroon is waar iedereen haar eigen aandeel in herkent
  3. je ‘ontschuldigt’

Wil je hier beter in worden? En wil je leren welke luie interventies je kunt doen als het patroon eenmaal helder is? Kom dan naar onze driedaagse training luie teamcoaching met grote impact.

Uit ons ‘spel der ongeschreven regels’

Over Firijn

Firijn ontgrendelt de kracht van groepen.

Er zit zoveel meer in een soepel werkend team. Meer plezier, meer inzet, meer commitment, meer snelheid en vooral: meer resultaat. In omzet, in klanttevredenheid, in prestaties, in efficiency, in kwaliteit. Om dat er uit te halen, moet je soms wél stevig ingrijpen. En dan heb je aan ons een goeie.
We hebben een behoorlijk afwijkende werkwijze van de meeste andere coaches.

In alles wat we doen nemen we de groep als geheel als uitgangspunt – niet het individu. Omdat we geloven dat échte verandering, verandering die blijft, alleen in de onderlinge dynamiek kan plaatsvinden. Het is de interactie die teams kan bouwen en breken.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er voor je. En voor je team.

Slimme interventies

Wil je meer slimme teaminterventies leren?
In onze driedaagse training ‘luie teamcoaching met grote impact’
leer je hoe je met minder energie teams naar grote hoogtes coacht.

De kunst van nee zeggen: Lessen uit mislukte teamcoaching

Een zeer leerzame ervaring uit onze carrière: We namen een opdracht aan voor teamcoaching in een onderwijsinstelling. Ondanks ons initiële enthousiasme, bleek de opdracht problematisch omdat we verschillende waarschuwingssignalen tijdens de contractfase over het hoofd zagen. De belangrijkste les die we hieruit trokken, is dat we als consultants altijd bereid moeten zijn een opdracht te weigeren als de voorwaarden voor succes niet aanwezig zijn. We beschrijven vijf ‘alarmbellen’ die we negeerden en hoe dit leidde tot een onbevredigend resultaat. We leerden het belang van scherp contracteren en het serieus nemen van waarschuwingssignalen.

Teamcoaching zonder drijfverentests

Bij onze teamcoaching gebruiken wij geen drijfverentests. Dit komt omdat dergelijke tests niet altijd inzicht geven in de samenwerking en interactie binnen een team. Wij geloven dat de groep sterker is dan het individu en richten ons op de teamdynamiek. Teams conformeren zich aan de geschreven en ongeschreven regels van het team, en duurzame verandering ontstaat door de interactie te coachen in plaats van individuen. Het doel is dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor feedback en aanspreken, waardoor de verandering voortduurt ook als de coach weg is. Door respectvol terug te leggen wat bij de organisatie, leidinggevende of team hoort, kunnen wij het meest betekenen voor een team.

Kleine stappen met grootse effecten

Tijdens een training voor interne teamcoaches oefenen deelnemers met luie teaminterventies en het geven van scherpe feedback. Ze kiezen een focuspunt en vertalen dit naar concrete stappen. Dit proces helpt bij het tonen van lef, het geven van gerichte feedback, en het creëren van succeservaringen door kleine, haalbare stappen. Zo blijft verandering leuk en makkelijk, wat zorgt voor blijvende resultaten.

Niet poepen op het schoolplein

Tijdens een schooloverleg ontstaat een discussie over miscommunicatie en verantwoordelijkheid. Martin confronteert de directeur met het gebrek aan actie tegen collega’s die zich niet aan afspraken houden. Tessa neemt zijn feedback serieus en belooft actie te ondernemen.

Teamcoaching is niet altijd zonder gevolgen

  Ik heb een overleg met onze opdrachtgever, het clusterhoofd, en de leidinggevenden van de afdeling die wij begeleiden bij een urgente verandering.  “Wij hebben ook nog wel een puntje van orde dat we willen inbrengen...” zegt één van de leidinggevenden. Zo klein...